Rekrutacja zamknięta ze względu na bardzo duże zainteresowanie i ograniczoną liczbę miejsc.

Zapraszamy we wrześniu 2019 do zgłaszania się na kolejny semestr

 

Wykłady wyjazdowe Wykłady odbywają się na terenie szkoły. Poruszają zarówno współczesne problemy fizyki jak i rozszerzają podstawę programową z fizyki. Są przygotowane w formie prezentacji multimedialnych, często z wykorzystaniem prostych pokazów. Mogą być przeprowadzone zarówno w pojedynczych klasach jak i dla większej grupy uczniów na przykład na sali gimnastycznej.

Kliknij na tytuł zajęć, by dowiedzieć się o nich więcej.

Prawo Archimedesa wokół nas

Wykład z pokazami. Mogłoby się wydawać, że o prawach fizycznych odkrytych w starożytności nie warto rozmawiać, bo pewnie straciły już swoją wartość. To stwierdzenie w żadnej mierze nie dotyczy prawa Archimedesa, które nie zestarzało się ani trochę. Wchodząc do basenu z wodą, jeziora, czy rzeki, każdy z nas łatwo stwierdzi, że działa na niego siła wyporu skierowana przeciwnie do siły ciężkości, dzięki której możemy pływać, nie opadając od razu na dno. To dzięki niej możemy pływać na statkach i łódkach po wodzie. Co trzeba wiedzieć konstruując łódkę czy statek? Trzeba wiedzieć, że wartość siły wyporu jest równa ciężarowi cieczy wypartej, przez zanurzony w niej obiekt. Pokażemy to na wykładzie przy użyciu prostych przyrządów.  Podczas zajęć zastanowimy się dlaczego podczas słonecznego dnia chłodna bryza wieje od morza, a wieczorem kierunek wiatru się zmienia. To tylko niektóre z zagadnień związanych z prawem Archimedesa, które poruszymy na zajęciach. Osoba prowadząca: Prof. Andrzej Wysmołek.

Od muzyki do fizyki

Wykład z pokazami. Muzyka  jest  dla  każdego  z  nas  czymś  naturalnym,  co nie zna granic językowych i może sprawiać wielką przyjemność. Muzyka składa się z dźwięków. Co to jednak jest   dźwięk? Czy   dźwięk   może  rozchodzić   się   w   próżni? Co   to   jest   wysokość dźwięku,   a   co  oznacza głośność   dźwięku?   Jak   dźwięki   powstają   w   różnych instrumentach muzycznych, a jak wytwarzamy je my ludzie, mówiąc i śpiewając? Na te pytania postaram się odpowiedzieć podczas wykładu, ilustrowanego pokazami. Osoba prowadząca: Prof. Andrzej Wysmołek.

Elektryczność wokół nas

Wykład z pokazami. Celem tego wykładu jest pokazanie, że zjawiska elektryczne zachodzące w przyrodzie, takie jak np. błyskawica, można wyjaśnić nie uciekając się do magii, ale korzystając z praw fizyki. Nasze rozważania, zaczniemy od zadania prostych pytań. Na czym polega elektryzowanie ciał? Jakimi sposobami możemy tego dokonać? Przekonamy się, że rzeczywiście istnieją dwa rodzaje ładunków (dodatnie i ujemne). Elektryzując ciała, czy to przez dotyk, czy to przez indukcję nie wytwarzamy dodatkowych ładunków, ale jedynie je przemieszczamy. Procesami tymi rządzi zasada zachowania ładunku. Jeśli ładunki poruszają się powstaje prąd elektryczny. Zastanowimy się, jakie warunki trzeba spełnić, aby w danym ośrodku mógł płynąć prąd elektryczny? Okazuje się, że może on płynąć nie tylko w metalach, ale również w cieczach, gazach, a nawet w szkle, które zwykle bardzo słabym przewodnikiem (jest izolatorem). Jakie mogą być skutki z przepływu prądu elektrycznego? Czy mogą być groźne dla człowieka? Jak zjawiska elektryczne wykorzystuje w życiu codziennym człowiek, a jak np. węgorz elektryczny? Osoba prowadząca: Prof. Andrzej Wysmołek.

Magnetyzm wokół nas

Wykład z pokazami. Zjawiska magnetyczne interesowały ludzi od zamierzchłych czasów. Wynalezienie kompasu zapoczątkowało erę odkryć geograficznych. Pole magnetyczne Ziemi chroni nas przed zgubnymi skutkami wiatru słonecznego. Warto wiedzieć, że pole magnetyczne Ziemi zmieniało się na przestrzeni milionów lat. Skąd to wiemy? Jak można wytwarzać pole magnetyczne? Jakie pole wytwarza prąd elektryczny płynący w przewodniku? Czy woda może lewitować w polu magnetycznym? Na te i inne pytania odpowiemy na wykładzie ilustrowanym pokazami. Osoba prowadząca: Prof. Andrzej Wysmołek.

Zjawiska optyczne wokół nas

Wykład z pokazami. Światło od zarania dziejów interesowało ludzi. Pewnie każdy z nas zastanawiał się dlaczego tęcza jest kolorowa, dlaczego niebo jest niebieskie, a słońce o zachodzie jest czerwone? Czy nasze oczy zdolne są dostrzec coś więcej niż światło widzialne? Podczas wykładu podejmiemy próbę odpowiedzi na te i inne pytania związane ze światłem. Zaczniemy od zjawiska rozszczepienia i załamania światła i przekonamy się, że oprócz światła widzialnego istnieje światło podczerwone i ultrafioletowe. Sprawdzimy na czym polega zjawisko całkowitego wewnętrznego odbicia i skąd się bierze fatamorgana. Sprawdzimy jak działa soczewka i spróbujemy wyjaśnić dlaczego pod wodą, bez okularów widzimy „rozmyte” obrazy. Chociaż nasze oczy nie są czułe na światło ultrafioletowe, to możemy wykryć jego obecność badając świecenie różnych substancji pod jego wpływem. Zjawisko to znajduje zastosowanie w testowaniu prawdziwości banknotów, czy też zabezpieczaniu dokumentów. Ultrafiolet jest jednak niebezpieczny dla naszej skóry – dlatego idąc na plażę należy stosować kremy z filtrem. Osoba prowadząca: Prof. Andrzej Wysmołek.

Wszystko wokół się kręci

Wykład z pokazami. Wykład ma na celu przedstawienie schematyczne dzieciom w jaki sposób powstał układ planetarny, jakie mamy planety i czym się różnią. Największy nacisk kładziemy na omówienie pór roku, długości dnia na różnych półkulach, to jak widzimy Księżyc. Następnie schematycznie omawiamy dalsze obiekty niebieskie i to jak one się kręcą. Osoba prowadząca: Mgr Monika Sitek.

Wszystko wokół się zmienia

Wykład ma na celu przedstawienie schematyczne młodzieży w jaki sposób powstają żyją i umierają gwiazdy. Ewolucja d powstania gwiazdy do jej śmierci w zależności od jej masy. A także zmiany krótkotrwałe, zmienności wynikające z budowy gwiazd oraz zmiany wynikające z faktu jak my na nie patrzymy. Osoba prowadząca: Mgr Monika Sitek.

Życie w kosmosie

Wykład ma na celu przedstawienie młodzieży zagadnienia życia, metod wykrywania egzoplanet oraz metod poszukiwania tego życia na innych planetach, a także o problemach technicznych, które uniemożliwiają nam poznanie „ufoludków”. Osoba prowadząca: Mgr Monika Sitek.

Fizyka od kuchni

Wykład z pokazami. Podczas wykładu odpowiemy na następujące pytania: Czym jest tak właściwie ogień? Jak działa płyta indukcyjna? Co to są te mikrofale i czemu odgrzewają mi jedzenie? Skoro do teflonu nic nie przywiera, to jak przywarli do niego patelnię? Czemu lodówka chłodzi a piekarnik grzeje? Zrobimy również lody w 5 sekund używając do tego ciekłego azotu. Osoba prowadząca: Mgr Adam Spyra.

Fizyka Sportu

Wykład z pokazami. Wykład omówi zagadnienia fizyczne na przykładzie trzech dyscyplin sportowych: a) bieganie - sprint a maraton, porównanie przyspieszenia Usaina Bolta do przyspieszenia bolidu F1. Dlaczego Afrykanie tak są tak świetnymi biegaczami? Ewolucja w bieganiu - buty biegowe - w czym nam pomagają? b) tenis - rotacja piłki, czemu Federer jest świetny na trawie, a Nadal - na mączce? Sekret serwisu Sereny Williams, czyli siła razy ramię. c) skoki narciarskie - niby wiatr w plecy, a przeszkadza - dlaczego? Dlaczego zawodnicy, by skoczyć dalej, nie odpychają się mocniej od belki startowej? Osoba prowadząca: Mgr Adam Spyra.

Co widzi kamera termowizyjna

Wykład z pokazami. Podczas wykładu zostaną zjawiska leżące u podstawy promieniowania termicznego. Zostaną podane przykłady promieniowania ciał w zakresie widzialnym oraz omówione promieniowanie ciała ludzkiego. Omawiane zagadnienie zostaną zilustrowane prostymi pokazami. Osoba prowadząca: Dr hab. Aneta Drabińska.

Jak zmierzyć temperaturę, czyli o własnościach termicznych różnych ciał słów kilka

Wykład z pokazami. Podczas wykładu zostaną zaprezentowane obecnie stosowane termometry oraz na ich przykładzie omówione zjawiska fizyczne pozwalające mierzyć temperaturę. Zostanie omówiony termometr gazowy, cieczowy, bimetalowy, elektryczny oraz pirometr. Następnie zostaną przedstawione stosowane obecnie skale temperatury oraz omówione ich punkty stałe oraz relacje między nimi. Omawiane zagadnienie zostaną zilustrowane prostymi pokazami. Osoba prowadząca: Dr hab. Aneta Drabińska.

„Science Busking” – czyli jak bawić się fizyką.

Wykład z pokazami. Wykład prezentowany jest w formie tzw. „Science Busking” czyli kuglarstwa naukowego. Zajęcia mają pokazać przede wszystkim, że zarówno fizyka jak i praca naukowa nie są wcale nudne. Podczas zajęć, na wesoło prezentujemy proste eksperymenty, nawiązując do trudnych tematów. W sposób niestandardowy omawiamy również pojęcia, które wprowadzane są na szkolnych lekcjach fizyki. W część doświadczeń zaangażowana jest także publiczność. Osoba prowadząca: Mgr Jarosław Rybusiński.

Zmiana klimatu: nauka versus postprawda

W trakcie wykładu wyjaśnię pojęcia i przedstawię zjawiska fizyczne, które umożliwią zrozumienie przyczyn zmiany klimatu, m.in.: ciało doskonale czarne; odbicie, pochłanianie i rozpraszanie światła; gazy cieplarniane; bilans energetyczny Ziemi; wymuszenie radiacyjne; cykl węglowy. Zaprezentuję historię odkrycia globalnego ocieplenia i historyczne zmiany koncentracji dwutlenku węgla w atmosferze Ziemskiej oraz średniej temperatury Ziemi, wskazując naturalne i an­­tro­po­ge­nicz­ne przyczyny jej zmiany. Przedstawię udział poszczególnych czynników emisji gazów cieplarnianych. Omówię skutki jakie niesie ze sobą globalne ocieplenie i możliwe sposoby spowolnienia tego procesu. Na koniec obalę kilka wybranych mitów, związanych ze zmianą klimatu, często obecnych w mediach publicznych i społecznościowych, prezentowanych przez sceptyków i tzw. denialistów. Osoba prowadząca: Dr hab. Jacek Pniewski.

Datowanie radioaktywne znalezisk

W artykułach i książkach czytamy o wieku znalezisk archeologicznych, skał, roślin, prehistorycznych gadów czy wreszcie samej Ziemi. Czy zastanawialiście się kiedyś, na jakiej podstawie i w jaki sposób wyznacza się taki wiek? Na wykładzie zapoznamy się z metodą datowania znalezisk na podstawie rozpadów niestabilnych jąder atomowych, występujących w przyrodzie. Poznamy główne metody datowania: radiowęglową, argonowo-potasową, i uranowo-ołowiową, dzięki którym można określić daty wielu znalezisk na Ziemi i planetach Układu Słonecznego. Opowiemy też o podstawowych sposobach korekcji tej metody. Wykład zilustrowany będzie szeregiem spektakularnych przykładów. W jego wersji 2-godzinnej poszukamy przyczyn wymarcia dinozaurów pod koniec epoki kredy bądź dowiemy się, w jaki sposób po raz pierwszy wyznaczony został wiek Ziemi i Układu Słonecznego. Osoba prowadząca: Dr hab. Krzysztof Piasecki.

Czy Maria Skłodowska - Curie jadła banany? O promieniowaniu w życiu codziennym.

Wykład z pokazami. Promieniowanie jonizujące jest nieodzownym elementem życia na Ziemi. Średnia dawka roczna od promieniowania naturalnego w Polsce wynosi ok. 2,4 mSv. Promieniowanie to było z człowiekiem od zarania dziejów, kiedy powstawało życie jego natężenie było znacznie większe niż obecnie. Czy to znaczy, że niskie dawki promieniowania są niezbędne do życia i wbrew powszechnym przekonaniom społeczeństwa nie są szkodliwe? Celem wykładu jest pokazanie, gdzie w życiu codziennym spotykamy się z promieniowaniem. Odpowiemy na pytania, czy jedzenie zbyt dużej ilości bananów, lub czerwonej fasoli może być szkodliwe dla zdrowia (nie chodzi tu o dolegliwości żołądkowe). Czy nasi pradziadkowie rzeczywiście pili wodę       z radem i myli zęby pastą radową? Przybliżymy sylwetkę pewnej Marii “mieszkającej” w Świerku oraz sprawdzimy, czy grzyby rzeczywiście świecą. Na końcu obliczymy jak dawno była katastrofa w Czarnobylu i jak daleko jest Fukushima. Osoba prowadząca: Mgr Mateusz Filipek.

Radon wokół nas

Wykład z pokazami. Wykład poświęcony jest omówieniu promieniowania naturalnego, własności promieniowania  alfa, beta i gamma i ilustrowany pokazami. Podczas wykładu stworzymy źródło promieniotwórcze osadzając na filtrze produkty rozpadu radonu w powietrzu. Zmierzymy zasięg cząstek alfa z takiego źródła i poziom promieniowania naturalnego w sali wykładowej (klasie). Osoba prowadząca: Dr hab. Zygmunt Szefliński.

Kto otrzymał Nagrodę Nobla z fizyki w 2018 roku i dlaczego?

Wykład z pokazami. W 2018 roku Nagroda Nobla została przyznana z dziedziny technik laserowych. Otrzymało ją trzech naukowców za wynalezienie pęsety optycznej i opracowanie metody generowania ultrakrótkich impulsów światła laserowego o dużej intensywności. Na zajęciach wspólnie przeprowadzimy kilka doświadczeń, które pozwolą zilustrować w prosty sposób tegoroczne odkrycia z dziedziny optyki. Pokażę czym różni się światło laserowe od światła żarówki. Wykonamy szereg eksperymentów zawiązanych ze światłem laserowym i obrazowaniem, sprawdzimy co porusza się w mleku, obejrzymy żyjątka w kropli wody i zrobimy powietrzne szczypce. Osoba prowadząca: Dr hab. Barbara Piętka.

Fizyka a zachowanie zwierząt

W trakcie wykładu przedstawione zostaną przykłady specyficznych zachowań ryb elektrycznych, bąbelnicy, strzelczyka, pszczoły japońskiej i strzelczyka. Zachowania te wyjaśniane są w kontekście zjawisk fizycznych, które są odpowiedzialne za obserwowane efekty. Osoba prowadząca: Prof. Adam Babiński.

Globalne ocieplenie? To tylko fizyka!

Globalna zmiana klimatu to problem o poważnych konsekwencjach dla społeczeństwa ale też temat badań nauki. Na pierwszy plan wysuwa się tu fizyka, która bada między innymi promieniowanie, jego oddziaływanie z materią, przepływy energii i całą masę zjawisk zachodzących w atmosferze i oceanach. W ramach wykładu opowiem o fizycznych podstawach zmiany klimatu – bilansie radiacyjnym atmosfery, mechanizmie efektu cieplarnianego i konsekwencjach wzrostu koncentracji gazów cieplarnianych. Osoba prowadząca: Dr Aleksandra Kardaś.

Alternatywne źródła energii

Problem dostępu do źródeł energii staje się coraz bardziej znaczący na świecie. Zasoby paliw kopalnych będących podstawowym źródłem energii dla naszej cywilizacji kończą się. Jakie zatem mamy perspektywy? Czy rozwiązaniem, jest wykorzystanie energii jądrowej, termojądrowej, energii słoneczna, energia wiatru, wody, energii geotermalnej? Na wykładzie ilustrowanym pokazami (wykonywanymi razem z  uczestnikami wykładu) przedstawione zostaną różne możliwości pozyskiwania energii (alternatywne źródła) ale też sposoby jej oszczędzania. Osoba prowadząca: Prof. Andrzej Wysmołek.