EDU-SKRZYNKA. POWIETRZE. INSTRUKCJA DOŚWIADCZEŃ DLA KLAS IV-VI

Tematem  Edu-skrzynki jest POWIETRZE – jego właściwości, sposoby pozyskiwania, znaczenie dla ludzi i przyrody. Publikacja zawiera cztery zestawy eksperymentów osadzonych  w kontekście prawdziwej historii czy sytuacji z życia codzienniego. Eksperymenty pokazują związek pomiędzy doświdczeniem fizycznym a Celami Zrównoważonego Rozwoju ONŻ. Nawiązują do edukacji przyrodniczej, ekologicznej i globalnej. Ich celem jest pokazanie, jak wyglądają realne rozwiązania globalnych problemów i jakie są praktyczne zastosowania różnych zjawisk fizycznych.

Zachęcamy do korzystania z publikacji zarówno nauczycielki i nauczycieli, jak i rodziców. Treść jest dostosowana do pracy klas IV-VI szkoły podstawowej. Eksperymenty można wykonać zarówno i szkole,  i w domu. Zagadnienia przyrodnicze może wytłumaczyć dziecku również rodzic bez wykształcenia przyrodniczego dzięki zamieszczonym w Edu-skrzynce komentarzom i wskazówkom. Na Edu-skrzynki składają się proste i konkretne instrukcje przeprowadzenia eksperymentów wraz z dokładnym spisem potrzebnych materiałów. Pozwoli to nauczycielom czy rodzicom samodzielnie skompletować niezbędne przedmioty i wykonać doświadczenia wielokrotnie, z kolejnymi grupami dzieci. Zależy nam, aby wszystkie potrzebne materiały były tanie i łatwo dostępne.

Jakie eksperymenty i wątki znajdują się w publikacji?

1. ,,Poduszka powietrzna'' – o tym czym jest ciśnienie powietrza i jak działają amortyzatory w rowerze lun podnośnik w krześle biurowym.A także czym jest atmosfera, gazy cieplarniane i efekt cieplarniany i jak ograniczać ich emisję.
2. ,,Bryza na zawołanie, Z wyżu do niżu!'' – o tym, jak ruch powietrza wpływa na jego ciśnienie i jak powstaje bryza morska. O zachowaniu ciepłego i zimnego powietrza, ruchach powietrza na Ziemii i ich wpływie na klimat i zjawiska pogodowe. A takze o tym co potrafi i jak powstaje wiatr oraz jak moża go wykorzystać do wytworzenia energii. 
3. ,,Powietrzny wyścig'' – o tym, czym jest opór powietrza, jak zmniejszyć opór powietrza i jak rozpoznać kształt aeodynamiczny. A także o tym, jak samolot unosi się w powietrzy i ekologiczych sposobach na przemieszczanie się. 
4. ,,20 ton powietrza''  – o tym, że otaczające nas powietrze ma swoją wagę i o tym, jak wskazać, ile kg powietrza naciska na człowieka. A także o tym, czym jest smog i jaka pogoda mu sprzyja oraz o sposobach ograniczania zanieczyszczania powietrza/ 

W serii powstanie 23 publikacji dotyczących kolejnych zagadnień ze świata fizyki, takich jak: światło, woda, magnetyzm czy elektryczność. Zapraszamy również do korzystania z Edu-skrzynek dla klas 0–III szkoły podstawowej zawierających te same tematy dostosowane do wcześniejszego etapu edukacji.

Na naszej stronie można też znaleźć publikacje Edu-skrzynka. Woda. Instrukcja doświadczeń dla klas 0-III oraz Edu-skrzynka. Ciepło. Instrukcja doświadczeń dla klas IV-VI