Interaktywne pogadanki prowadzone są na terenie przedszkoli i szkół podstawowych. W sposób bardzo przystępny objaśnią podstawowe elementy przyrody. Ponadto, rozbudzą w dzieciach chęć samodzielnego poszukiwania odpowiedzi na różne pytania.

Kliknij na tytuł zajęć, by dowiedzieć się o nich więcej.

Światło

Pogadanka na temat światła, z naciskiem na dwa aspekty: 1) Prędkość światła jako prędkość, z jaką rozchodzi się informacja (m.in. gdyby kosmici teraz zabrali Słońce, to Jowiszanie dowiedzieliby się o tym 45 po fakcie, czyli akurat pod koniec pogadanki. Dodatkowo, gdybyśmy mogli poruszać się szybciej niż światło, to bylibyśmy w stanie widzieć przeszłość, np. swoje własne urodziny. 2) Kolory – światło białe składa się z (nieskończenie) wielu kolorów. Dodatkowo, mieszanie różnych kolorów ze sobą powoduje, że widzimy inne. Okazuje się, że wystarczą trzy podstawowe barwy światła (na które czułe jest ludzkie oko). W tym przypadku przydadzą się mocne, kolorowe lampy LED z Pracowni Pokazów Wykładowych. Można również wykorzystać kolorowe plansze/folie do mieszania kolorów farb. W przypadku światła mieszając trzy składowe uzyskamy kolor biały, a w przypadku kolorowych folii będzie to czarny Autor/Osoba prowadząca: Mateusz Winkowski.

Kto wkłada prąd do gniazdka? – Fizyka w moim domu

Podczas zajęć uczestnik dowie się, jakie zjawiska fizyczne jest w stanie zaobserwować w życiu codziennym w swoim domu oraz jakie mechanizmy odpowiadają za działanie urządzeń, z których korzystamy każdego dnia.Pogadanka będzie miała formę opowiadania o dziecku, które wstaje rano i po kolei wykonuje rutynowe czynności, takie jak mycie zębów (woda w kranach), parzenie herbaty (gotowanie), robienie jajecznicy (płyta indukcyjna) itd. Każda czynność związana będzie z opowieścią o innym zjawisku fizycznym, które w prosty sposób zostanie przekazane dzieciom. Zajęcia urozmaicone będą prostymi pokazami fizycznymi związanymi np. z prądem elektrycznym lub magnetyzmem. Całość zakończona zostanie krótkim quizem podsumowującym zdobytą przez uczestników wiedzę. Autor/Osoba prowadząca: Adam Spyra.

Fizyk w kuchni

Zajęcia mają na celu zwrócenie uwagi na zjawiska fizyczne w codziennym życiu, w szczególności te dotyczące kuchni i gotowania. Popatrzymy wspólnie co pływa, a co tonie w zupie, jak herbata może wydostać się z filiżanki i jak podgrzanie zmienia żywność. Autor/Osoba prowadząca: Marta Borysiewicz